Tooropstraat 212 6521 NZ Nijmegen
(tegenover eetcafé De Grut)

Lymfe oedeemtherapie

Wat is oedeem?

Lymfe oedeem is een abnormale ophoping van eiwitten en vocht in het weefsel, veroorzaakt door een verstoorde aan- en afvoer van vocht. Lymfe oedeem ontstaat wanneer er te weinig lymfevocht door het lymfesysteem wordt afgevoerd. Dit komt door vermindering in de transportcapaciteit van het lymfesysteem zelf. Een tweede oorzaak kan zijn dat er zoveel vocht in het weefsel zit, dat het lymfesysteem het vocht niet verwerkt krijgt. Het oedeem stroomt dan weer via de lymfevaatjes terug in het weefsel. Het lymfesysteem functioneert dan wel, maar er is te veel vocht aanwezig.

Oorzaak

Oedeem komt onder meer voor bij (borst)kanker, bloedvatproblemen of littekens. Lymfe oedeem kan een gevolg zijn van bestraling, chemotherapie, een operatie of een ongeval. Het kan ook aangeboren zijn.

Behandeling

Lymfe oedeem kan op veel verschillende manieren behandeld worden. De keuze voor een bepaalde behandeling is afhankelijk van de oorzaak, de ernst en de duur van de aandoening. Oedeem fysiotherapie maakt gebruik van verschillende behandelvormen:

• Manuele lymfedrainage,Marie-Louise van Esch
  • Oefentherapie
  • Ademhalingsoefeningen
  • Compressietherapie
  • Adviezen m.b.t. huidverzorging en leefregels.

Uw therapeut

Wanneer u kiest voor behandeling van lymfe oedeem bij FysioPlus, wordt u geholpen door Marie-Louise van Esch. Zij is geregistreerd oedeem fysiotherapeut, aangesloten bij de Nederlandse Vereniging voor Fysiotherapie binnen de Lymfologie. Meer weten over Marie-Louise? Klik dan hier.

Meer informatie?

Kijk ook eens op www.oedeemtherapie-nijmegen.nl voor uitgebreide informatie over lymfe oedeem en de verschillende behandelingen. U kunt ook altijd bij ons terecht met eventuele vragen. Klik hier voor de  contactgegevens van FysioPlus.