Tooropstraat 212 6521 NZ Nijmegen
(tegenover eetcafé De Grut)

Wat is bekkenfysiotherapie?

Bekkenfysiotherapie is fysiotherapie bij bekkenklachten, zoals:Bekkenfysiotherapie

• Ongewild verlies van urine en/of ontlasting.
  • Niet te onderdrukken aandrang om te plassen en/of te ontlasten.
  • Moeizaam kwijt kunnen van ontlasting (obstipatie).
  • Verzakkingen van blaas, baarmoeder of darmen.
  • Pijn in de onderbuik, lies, rond de anus of de geslachtsdelen.
  • Pijn bij gemeenschap, als de klachten samenhangen met de bekkenbodem.
  • Begeleiding bij operaties in de onderbuik.
  • Bekkenpijn in de periode rond en na de zwangerschap en bevalling (vroeger bekkeninstabiliteit genoemd).
  • NVFB-ZwangerFit®
  • Begeleiding tijdens zwangerschap en bevalling.
  • Bekkenpijn en lage rugklachten door andere oorzaken dan bevalling of zwangerschap.

Waaruit bestaat een behandeling?

De bekkenfysiotherapeut:

• Geeft voorlichting over en behandeling bij bekkenbodemproblematiek en bekkenpijn.
  • Helpt bij het leren herkennen en trainen van de spieren van het bekken, van de bekkenbodem en de spiergroepen waarmee de bekkenbodem in het dagelijks functioneren samenwerkt.
  • Is geschoold in het uitvoeren van inwendig onderzoek van de bekkenbodemspieren. De meerwaarde hiervan bestaat uit een volledigere diagnostiek en het kunnen geven van optimale feedback aan de patiënt over het uitvoeren van de gevraagde ontspanning of samentrekking van de bekkenbodemspieren.
  • Kan daarbij eventueel gebruik maken van elektrostimulatie en/of myofeedback. Deze middelen worden vooral gebruikt om spiergroepen of functies, die voor de patiënt onbekend zijn, te leren herkennen en gebruiken;
  • Coacht het herstel bij de verminderde fitheid die samenhangt met de klacht (conditie) en geeft ADL adviezen.
  • Adviseert en helpt bij het herwinnen van de controle over vulling en evacuatie van blaas en rectum (bijvoorbeeld blaastraining).
  • Geeft indien nodig advies over ondersteunende hulpmiddelen, zoals een bekkenband.

Maak hier een afspraak met de bekkenfysiotherapeut Stan Scheepens.